Oleje - Przetwórstwo ropy i nie tylko

Oleje

Olej rzepakowy jest olejem pochodzenia roślinnego, wytwarzany z rzepaku. Na terenie prawie wszystkich państw Europy olej rzepakowy jest najpopularniejszym olejem pochodzenia roślinnego. Można to wywnioskować z największej produkcji tego oleju w przeliczanej na 1 hektar powierzchni w porównaniu z innymi roślinami oleistymi.

Olej rzepakowy ma również bardzo ważne zastosowanie w przemyśle paliwowym. Jest on stosowany albo jako jeden ze składników oleju napędowego albo jako paliwo samo w sobie. W tym drugim użyciu jest on podgrzewany w specjalnych instalacjach samochodowych, aby łatwiej przepływał w układach paliwowych a także wtryskowych.

Może być również stosowany jako jeden z elementów służących do produkcji biodiesla, który z kolei jest stosowany do napędu silników diesla. Wówczas olej rzepakowy jest poddawany przeróbce chemicznej. Paliwa na bazie oleju rzepakowym są niestety droższe w wytwarzaniu w porównaniu z paliwami ropopochodnymi. Jednak fakt ten nie musi przekładać się na jego wyższą cenę, gdyż jako biopaliwo uzyskuje on ulgi podatkowe najczęściej przybierajace postać niższej akcyzy.

Olej napędowy jest produkowany w trakcie procesu destylacji ropy naftowej z mieszaniny węglowodorów aromatycznych, naftenowych i parafinowych, które są wówczas wydzielane. Temperatury wrzenia destylatów tego oleju są wyższe od temperatury wrzenia destylatów z których otrzymuje się benzynę. Olej napędowy w fazie półproduktu musi zostać poddany obróbce wodorowej podczas procesów katalitycznych w celu odizolowania nadmiaru siarki z jego półproduktów.

Oleje napędowe można również uzyskać z niektórych frakcji, które pozostają po procesach destylacyjnych. Jednakże wówczas należy poddać je katalitycznym procesom rozkładowym. Skład chemiczny oleju napędowego jest ściśle uzależniony od składu chemicznego ropy naftowej z której jest otrzymywany, ale również od zastosowanych procesów technologicznych w trakcie jego uzyskiwania.

Olej napędowy jest skierowany do użycia w silnikach wysokoprężnych mających zapłon samoczynny. Dlatego też w tych silnikach nie ma kłopotu z niekontrolowanym spalaniem paliwa, gdyż zapłon nie jest iskrowy lecz temperaturowy. Z tego względu nie ma potrzeby ustalania liczby oktanowej dla oleju napędowego. Natomiast ogromnie ważnym wskaźnikiem jakości oleju napędowego jest tzw. liczba cetanowa, która wskazuje zdolność danego oleju napędowego do szybkiego samozapłonu przy bardzo dużej temperaturze.